Lättläst information om EU-valet
Sverige är medlem i Europeiska unionen, EU, och vart femte åt är det val till Europaparlamentet i Sverige.
Valet kallas EU-val.
I EU-valet röstar folket i EU:s alla medlemsländer.
De röstar på vilka politiker som ska bestämma i EU:s riksdag, Europaparlamentet.
Folkets röst i EU
I Europaparlamentet arbetar just nu 751 politiker från alla EU:s medlemsländer. I EU-valet ska vi i Sverige välja 21 svenska politiker till parlamentet. Politikerna i Europaparlamentet
får sitt jobb för fem år framåt i tiden. Europaparlamentarikerna jobbar mest på sitt kontor i Bryssel och ungefär en gång i månaden i Strasbourg. De reser också hem till sitt land för att berätta om arbetet i EU för folket.
EU påverkar dig
Europaparlamentet är med och skapar lagar och regler som gäller i hela EU. Du kan påverka EU:s politik genom att rösta i EU-valet. Alla som är medborgare i ett EU-land är också EU- medborgare och har vissa rättigheter.
Som EU-medborgare har du bland annat rätt att rösta i EU-valet. Du kan också resa, arbeta eller studera i alla EU:s länder.
Din rätt att rösta
Du får rösta i EU-valet om du är svensk medborgare och har fyllt 18 år senast på valdagen.
Om du är medborgare i ett annat land i EU men bor i Sverige får du också rösta om du har anmält dig till den så kallade röstlängden.
Så röstar du
Att rösta i EU-valet fungerar på samma sätt som valet till riksdagen.
Ungefär tre veckor före valet får du hem ett röstkort i brevlådan.
Det behöver du för att rösta.
Du kan välja att rösta i en vallokal innan valdagen.
Det kallas förtidsröstning.
Annars kan du rösta på valdagen.