Lättläst information om EU-valet

Sverige är medlem i Europeiska unionen, EU, och vart femte åt är det val till Europaparlamentet i Sverige.

Valet kallas EU-val.
I EU-valet röstar folket i EU:s alla medlemsländer.
De röstar på vilka politiker som ska bestämma i EU:s riksdag, Europaparlamentet.

Folkets röst i EU

I Europaparlamentet arbetar just nu 751 politiker från alla EU:s medlemsländer. I EU-valet ska vi i Sverige välja 21 svenska politiker till parlamentet. Politikerna i Europaparlamentet
får sitt jobb för fem år framåt i tiden. Europaparlamentarikerna jobbar mest på sitt kontor i Bryssel och ungefär en gång i månaden i Strasbourg. De reser också hem till sitt land för att berätta om arbetet i EU för folket.

EU påverkar dig

Europaparlamentet är med och skapar lagar och regler som gäller i hela EU. Du kan påverka EU:s politik genom att rösta i EU-valet. Alla som är medborgare i ett EU-land är också EU- medborgare och har vissa rättigheter.

Som EU-medborgare har du bland annat rätt att rösta i EU-valet. Du kan också resa, arbeta eller studera i alla EU:s länder.

Din rätt att rösta

Du får rösta i EU-valet om du är svensk medborgare och har fyllt 18 år senast på valdagen.

Om du är medborgare i ett annat land i EU men bor i Sverige får du också rösta om du har anmält dig till den så kallade röstlängden.

Så röstar du

Att rösta i EU-valet fungerar på samma sätt som valet till riksdagen.

Ungefär tre veckor före valet får du hem ett röstkort i brevlådan.
Det behöver du för att rösta.

Du kan välja att rösta i en vallokal innan valdagen.
Det kallas förtidsröstning.

Annars kan du rösta på valdagen.

Dokument och länkar

Länkar till andra webbplatser

Publicering: 2019-04-12 | Ändrat: 2020-10-02
Sidansvarig: Nathalie Andersson | nathalie.andersson@munkfors.se
Skriv ut