Lättläst information om EU-valet

Sverige är medlem i Europeiska unionen, EU, och vart femte åt är det val till Europaparlamentet i Sverige.

Valet kallas EU-val.
I EU-valet röstar folket i EU:s alla medlemsländer.
De röstar på vilka politiker som ska bestämma i EU:s riksdag, Europaparlamentet.

Folkets röst i EU

I Europaparlamentet arbetar just nu 751 politiker från alla EU:s medlemsländer. I EU-valet ska vi i Sverige välja 21 svenska politiker till parlamentet. Politikerna i Europaparlamentet
får sitt jobb för fem år framåt i tiden. Europaparlamentarikerna jobbar mest på sitt kontor i Bryssel och ungefär en gång i månaden i Strasbourg. De reser också hem till sitt land för att berätta om arbetet i EU för folket.

EU påverkar dig

Europaparlamentet är med och skapar lagar och regler som gäller i hela EU. Du kan påverka EU:s politik genom att rösta i EU-valet. Alla som är medborgare i ett EU-land är också EU- medborgare och har vissa rättigheter.

Som EU-medborgare har du bland annat rätt att rösta i EU-valet. Du kan också resa, arbeta eller studera i alla EU:s länder.

Din rätt att rösta

Du får rösta i EU-valet om du är svensk medborgare och har fyllt 18 år senast på valdagen.

Om du är medborgare i ett annat land i EU men bor i Sverige får du också rösta om du har anmält dig till den så kallade röstlängden.

Du kan läsa mer om rösträtt och röstlängd på Valmyndighetens webbplats, val.se

Så röstar du

Att rösta i EU-valet fungerar på samma sätt som valet till riksdagen.

Ungefär tre veckor före valet får du hem ett röstkort i brevlådan.
Det behöver du för att rösta.

Du kan välja att rösta i en vallokal innan valdagen.
Det kallas förtidsröstning.

Annars kan du rösta på valdagen.

Publicering: 2019-04-12 | Ändrat: 2020-06-12
Sidansvarig: Nathalie Andersson | nathalie.andersson@munkfors.se