Driftinformation

Driftinformation: 2020-04-22 Uppdatering efter arbete i stadsnätet

Nattens arbete blev väldigt lyckat och problemen i nätet som uppstått tidigare kunde rättas till. Vi såg under natten hur drabbade kunder fick igång trafiken igen. Vi har därför inte några kända fel i nätet längre. Om du skulle uppleva störningar läs nedan hur du startat om din utrustning.

Med detta har vårt omfattande arbete med uppgradering av hårvaran i vår gemensamma huvudnod gjort att vi ökat kapaciteten i nätet med 100%. Nu står vi väl rustade inför framtiden.

Många kan idag arbeta hemma och att ha digitala möten. Förhoppningsvis kan vi spara miljön med mindre resande och att samtidigt som vi ökar livskvaliteten bli effektivare. Möjligen kanske fler företag kan etablera sig här också. Vi får allt oftare väldigt positiv respons från våra kunder som är glada över att Munkfors har ett väl utbyggt och snabbt fibernät, speciellt i dessa virusdrabbade tider. Den återkopplingen från er kunder är vi väldigt tacksamma för.

Ha det gött i vårsolen och stort tack för trevlig respons från er kunder.

Kerstin Sandberg/Stadsnätschef

Publicerat: 2020-04-22 Klockan: 12:00

Driftinformation: 2020-04-22 kl 00-06 planerat arbete

Det är fortsatta problem med framförallt ComHems TV-tjänster. Felsökning under dagen har pågått och felet har hittats och en temporär lösning har satts in för att komma runt problemet. För att få en permanent lösning på plats behöver vi starta om vissa system och det kommer vi att göra under natten för att orsaka så lite olägenhet som möjligt för vår kunder. Arbetet kommer att pågå inatt mellan kl. 00-06 och störningar kan uppstå under tiden.

Vi ber om ursäkt för att informationen om detta kommer så pass sent. Vi menar dock att det är viktigt att få den permanenta lösningen på plats så snart som möjligt, vilket är anledningen till att vi fattat beslut om att genomföra jobbet i natt.

Tack för ert tålamod, Kerstin Sandberg/Stadsnätschef

Publicerat: 2020-04-21 Klockan: 15:51

Driftinformation: 2020-04-21 Problem med ComHem IP-TV

Efter nattens planerade arbete med uppgradering av hårdvara i stadsnätet kvarstår vissa störningar främst med ComHems TV-tjänster. Vi arbetar för fullt med att lösa det och återkommer med info under dagen.

Läs detta innan du felanmäler:

  • Har du problem med Com Hems iptv kan du få det att fungera genom att byta kanal ett par gånger, det vill säga sappa runt lite mellan de olika kanalerna. Du kan behöva göra det här flera gånger under dagen.
  • Har du problem med Internet tjänst starta om din utrustning enligt nedan.
    1. Dra ur strömsladden ur tjänstefördelaren (den som sitter på väggen). Var noga med att ha strömadaptern ansluten till vägguttaget under hela proceduren och dra enbart ur änden som sitter inkopplad i tjänstefördelaren, det finns en risk att den kan skadas annars.
    2. Låt tjänstefördelaren vara utan ström i cirka 20-30 sekunder.
    3. Sätt tillbaka strömsladden i tjänstefördelaren och vänta ett par minuter så att systemet hinner starta om.
    4. Gör liknande procedur med din wifirouter och TV-box.
  • Ha det gött i solen och njut av vårvärmen! Kerstin Sandberg/Stadsnätschef
Publicerat: 2020-04-21 Klockan: 9:28

Driftinformation: 2020-04-14 Problem med tjänster från Telia och Thing.

Kl.8.59 Just nu har tjänsteleverantörerna Telia och Thing problem med sina tjänster. När det gäller Telia är det främst IP-TV enligt de uppgifter vi fått. När det gäller Thing så är det deras Intenet tjänst. Vi hoppas att detta kan lösas snart och håller er uppdaterade här med mer info så snart vi fått mer information.

KL 9.25 Problemet hos Thing ska nu vara löst.

Kl 9.37 Nu ska även felet gällande Telias iptv vara löst.

Om du fortfarande upplever störningar ber vi dig att först och främst starta om all din utrustning, följ instruktionerna nedan.

  1. Dra ur strömsladden ur tjänstefördelaren (den som sitter på väggen). Var noga med att ha strömadaptern ansluten till vägguttaget under hela proceduren och dra enbart ur änden som sitter inkopplad i tjänstefördelaren, det finns en risk att den kan skadas annars.
  2. Låt tjänstefördelaren vara utan ström i cirka 20-30 sekunder.
  3. Sätt tillbaka strömsladden i tjänstefördelaren och vänta ett par minuter så att systemet hinner starta om.
  4. Gör liknande procedur med din wifirouter och Tv-box.
Publicerat: 2020-04-14 Klockan: 8:59

Driftinformation: 2020-04-07 kl. 00-06 planerat underhållsarbete

Natten till den 7 April fortsätter vi med vårt  planerade underhållsarbete som vi tidigare har informerat om. För att så lite kundpåverkan som möjligt ska ske har vi tagit beslutet att dela upp arbetet i flera tillfällen och tar mindre steg i taget och allt arbete sker nattetid. Allt för att du som kund ska påverkas så lite som möjligt. Du kan komma att märka av längre och kortare störningar under nedanstående tider.

  • Natten till den 7 April kl. 00:00 – 06:00
  • Natten till den 14 April kl. 00:00 – 06:00
  • Natten till den 21 April kl. 00:00 – 06:00

Fler tillfällen kan komma att planeras in.

Funderar du över någonting är du självklart välkommen att kontakta oss! //Kerstin Sandberg, Stadsnätschef

Publicerat: 2020-04-06 Klockan: 11:18