Studie- och yrkesvägledaren börjar redan i årskurs sju att hjälpa dig som elev att lära känna dig själv och dina förmågor. Målet är att lägga grunden till ett självständigt val. Detta innebär att bli medveten om dina styrkor och utvecklingsområden, intressen och möjligheter.
Årskurs 7
I årskurs sju arbetar studie- och yrkesvägledaren tillsammans med eleven för att utveckla intresset för vem eleven är. Vi arbetar med självkännedom, normer, branscher & yrken samt frågor om genus i arbetslivet.
Exempel på frågor som eleverna får svara på är:
Kan en vetenskapsman vara en kvinna?
Varför heter det sjuksköterska och inte sjukskötare?
Kan snickarens son bli advokat?
Kan advokatens dotter bli bilmekaniker?
Att välja enligt omgivningens förväntningar kallas social reproduktion och kan innebära begränsningar i valprocessen. Studie- och yrkesvägledaren lyfter också etniska perspektiv, hur påverkas valet av vår kultur?
Eleverna arbetar även med en uppgift som kallas nätverksintervju där de får ökad självinsikt och insikt i hur hen omfattas av sin omgivning samt får förståelse för vad nätverk är. De jobbar med uppgiften innan de ska ut på ”skuggdag” (praodag).
Årskurs 8
Eleverna arbetar vidare med att lära känna sig själv och att medvetandegöra hur yttre faktorer påverkar val som de gör. Eleverna arbetar med uppgifter kopplade till handlingsplanen ”självkännedom” där eleverna fortsätter lära sig att sätta ord på hur hen är som person samt vilka egenskaper/styrkor hen har.
I årskurs åtta kopplar vi ihop vägledningen med arbetsmarknaden och hur föränderlig arbetsmarknaden är.
Under årskurs åtta har eleverna obligatorisk prao. Prao är en slags praktik där eleven får komma till en arbetsplats och syftar till att ge eleverna konkret erfarenhet av yrket och arbetslivet. I åttan har eleverna prao en vecka på höstterminen och en vecka på vårterminen, totalt 10 dagar.
Årskurs 9
I vägledningen för årskurs nio får eleverna lära sig att kritiskt granska information. Det fria skolvalet innebär att eleverna får reklam från många skolor som vill ha dem som elever (kunder). Som 15-åring är det svårt att avgöra vad som är information och vad som är marknadsföring. Studie- och yrkesvägledaren arbetar med att synliggöra skillnaden och att få eleven att se bakom fina broschyrer och löften.
I september får alla klasser information om gymnasieskolan, tidsplan, ansökningsprocessen, öppet hus, gymnasiemässor med mera. Föräldrar får samma information under sina respektive klassmöten där studie- och yrkesvägledaren deltar.
De individuella elevsamtalen för årskurs 9 påbörjas tidigt under höstterminen.
De elever som identifierats ha särskilda behov av vägledning kan erbjudas flera samtal inför gymnasievalet.
I årskurs nio har eleverna prao en vecka på höstterminen, totalt fem dagar.