Frågor och svar om Munkfors stadsnät

Här hittar du vanliga frågor och svar gällande Munkfors stadsnät.

  • När byggs mitt område?
  • Svar: Plan för utbyggnad under 2016-2020 finns under Avtal och utbyggnad. Planen uppdateras regelbundet allt eftersom utbyggnaden går fram.
  • Jag bor i ett område som redan är utbyggt kan jag få anslutning i efterhand?
  • Svar:Vi följer vår utbyggnadsplan. Den fastighetsägare som av olika orsaker valde att inte ansluta sin fastighet vid utbyggnadstillfället kan i efterhand skicka in avtal till kommunen för att få möjlighet till anslutning vid ev framtida utbyggnad i samma område, se utbyggnadsplanen.
  • Vart felanmäler jag om min anslutning inte fungerar?
  • Svar: Testa att starta om din utrustning genom att dra ur strömsladden vid tjänstefördelaren inte i väggkontakten och sedan återansluta den. Tjänstefördelaren startar då om och tar även till sid eventuella uppdateringar. Kontrollera därefter om WAN lampan på din fiberbox lyser. Starta därefter om din egen router eller andra enheter som du anslutit. OBS! De flesta tjänsteleverantörer delar ut max 2 IP-adresser/kund. Det innebär att du endast kan ansluta till 2 portar samtidigt i tjänstefördelaren. Behöver du fler portar till ditt fastighetsnät behöver du en egen router eller switch där du kan ansluta dina enheter. Om felet kvarstår ringer du alltid din tjänsteleverantör som felsöker. Om felet skulle vara i stadsnätet kommer din tjänsteleverantör att kontakta stadsnätet för vidare felsökning.
  • Jag försöker registrera mig i väljtjänst portalen men får felmeddelande. 
  • Svar: Använd inte å,ä,ö i lösenord. Välj både bokstäver och siffror samt minst 8 tecken i lösenordet. OBS att du måste sitta ansluten hemma i din utrustning för att logga in. Det går inte att logga in från annan internetanslutning. Kontroller också att din PC inte är ansluten ett annat nät ex ADSL eller mobilt nät som du har i din fastighet.
  • Är min anslutning klar efter att installatören har varit hemma hos mig och monterat fiberboxen?
  • Svar: Oftast är anslutningen klar när installatören lämnar dig, ibland kan det ta upp till ett dygn innan tjänsteleverantörerna har uppdaterat sina adressdatabaser vilket gör att du kan få till svar hos tjänsteleverantören att din adress inte är utbyggd. Vänta då till nästa dag med din beställning. Efter att du gjort beställningen kan det ta ytterligare någon dag innan tjänsteleverantören lagt in det för aktivering. Säg inte upp din gamla tjänst innan du har din nya tjänst i drift om du inte vill riskera att stå utan tjänst under mellantiden.
  • Vilka tjänsteleverantörer finns i stadsnätet?
    Svar: Det finns ett stort antal tjänsteleverantörer information om deras tjänster och priser hittar du på https://munkfors.valjtjanst.se om du har blivit kontaktad av någon tjänsteleverantör som inte finns i vårt utbud så går det inte att köpa den tjänsten via Munkfors stadsnät. När det gäller TV-tjänst har vi flera leverantörer med stort utbud av kanaler i stadsnätet. Du hittar Sappa , Viasat , Telia och ComHem.
  • Jag bor i området där ni gräver fiber och undrar hur jag ska tänka när det gäller uppsägning av mitt befintliga abonnemang?
    Svar: Vanligtvis har du en månads uppsägningstid på befintligt abonnemang. När du beställer tjänst via stadsnätet kan du välja ett startdatum så att det stämmer överens med din uppsägningstid. När anslutningsboxen är monterad i din bostad är det klart för att beställa tjänst. Tjänsteportalen med kontaktuppgifter till våra tjänsteleverantörer hittar du här https://munkfors.valjtjanst.se  Ett tips är se över dina avtal så att du inte i onödan förlänger den gamla tjänsten och inte kan nyttja fiberns möjligheter och stora utbud. Med TV via fibern behövs varken parabol eller telefonledning via koppartråd.
  • Är fibern känslig för åska?
  • Svar: Fiber leder inte ström vilket gör att den inte är åskkänslig som det gamla kopparnätet är.
  • Finns det avbetalningsplan på anslutningsavgiften?
    Svar: Nej, vår rekommendation är att du kontaktar din bank för finansieringsförslag, banken har oftast bästa avtalet och lägsta räntan. Fiber anses kunna höja fastighetens värde och då kan banken vara villig att hjälpa till. Vid avtalets tecknande fakturerar vi 500 kronor och resterande summa på 14 500 kronor faktureras efter installation.
  • Kan jag ansluta min fastighet till fibernätet för att göra fastigheten mer attraktiv utan att jag sedan köper någon tjänst?
    Svar: Ja, det finns inga krav på att köpa tjänst. I vår tjänsteportal https://munkfors.valjtjanst.se/ väljer du leverantör och du kan beställa eller säga upp tjänster där när du så önskar.
  • Tillkommer någon nätavgift?
    Svar: Nätavgift på 50 kronor/månad inkl moms tillkommer för standardanslutning. Nätavgiften går till löpande underhåll och drift av nätet. Högre avgift tillämpas om kundplacerad och övervakad switch placeras hos kund.
  • Kommer nätavgiften att vara 50 kronor/månad över tid eller kan den höjas?
    Svar: Munkfors kommuns politiker beslutar om avgifter och det beslut som är taget nu gäller från och med 2018-01-01 och tillsvidare.  Vi tar inte ut några andra extra avgifter såsom fakturakostnader eller liknande.
  • Ingår det fiber ända in i huset för 15 000 kronor?
    Svar: Ja, det ingår och även fiberboxen ingår. Återställning av mark, gräsmatta, återsättning av plattor eller asfalt på din egen tomt ingår inte. Behöver du hjälp med återställning på tomten kontakta något trädgårdstjänsteföretag.
  • Flera orter i Värmland har fått beskedet att ADSL-tjänsten via kopparnätet läggs ner. Lägger Telia ner kopparnätet och ADSL-tjänsten i Munkfors?
    Svar: Ja, Telia har meddelat att kopparnätet ska avvecklas över hela landet. Kommunen förväntas få besked innan respektive station i kommunen släcks ner.  För närvarande har vi inte fått något datum på de stationer som finns i Munkfors och Telia har lovat meddela oss senast 12 mån innan.
  • Om någon skadar kabeln, gräver av eller liknande. Vem betalar reparationen?
    Svar: Reparationen faktureras till den som orsakat skadan.
  • Om intresset skulle visa sig vara dåligt och väldigt få vill ansluta sig, hur kommer utbyggnaden då att påverkas?
    Svar: Anslutning till stadsnätet erbjuds till alla fastboende oavsett antalet intresserade i respektive område enligt kommunens bredbandsstrategi och utbyggnadsplan.
  • Finns tjänsteleverantörer med företagstjänster i Munkfors stadsnät?
    Svar: Ja, det finns flera leverantörer att välja på i Munkfors stadsnät, du hittar dem i vår tjänsteportal.
Publicering: 2016-02-03 | Ändrat: 2019-10-14
Sidansvarig: Nathalie Andersson | nathalie.andersson@munkfors.se