Lättläst information om EU-valet

Sverige är medlem i
Europeiska unionen, EU.
Söndagen den 26 maj 2019 är det
val till Europaparlamentet i Sverige.
Valet kallas EU-val.

I EU-valet röstar folket
i EU:s alla medlemsländer.
De röstar på vilka politiker som ska
bestämma i EU:s riksdag,
Europaparlamentet.

Folkets röst i EU

I Europaparlamentet arbetar
just nu 751 politiker från
alla EU:s medlemsländer.
I EU-valet ska vi i Sverige välja 21
svenska politiker till parlamentet.

Politikerna i Europaparlamentet
får sitt jobb
för fem år framåt i tiden.

Europaparlamentarikerna jobbar
mest på sitt kontor i Bryssel
och ungefär en gång
i månaden i Strasbourg.
De reser också hem till
sitt land för att berätta
om arbetet i EU för folket.

EU påverkar dig

Europaparlamentet är med och
skapar lagar och regler
som gäller i hela EU.
Du kan påverka EU:s politik
genom att rösta i EU-valet.

Alla som är medborgare i ett EU-land
är också EU-medborgare
och har vissa rättigheter.

Som EU-medborgare har du
bland annat rätt att rösta i EU-valet.
Du kan också resa, arbeta eller studera
i alla EU:s länder.

Din rätt att rösta

Du får rösta i EU-valet
om du är svensk medborgare
och har fyllt 18 år
senast på valdagen.

Om du är medborgare
i ett annat land i EU
men bor i Sverige
får du också rösta
om du har anmält dig
till den så kallade röstlängden.

Du kan läsa mer om
rösträtt och röstlängd på
Valmyndighetens webbplats.

Så röstar du

Att rösta i EU-valet
fungerar på samma sätt
som valet till riksdagen.

Ungefär tre veckor före valet
får du hem ett röstkort
i brevlådan.
Det behöver du för att rösta.

Du kan välja att rösta i en
vallokal innan valdagen.
Det kallas förtidsröstning
och börjar den 8 maj.

Annars kan du rösta på valdagen
söndagen den 26 maj
mellan klockan 8-21.

Publicering: 2019-04-12 | Ändrat: 2019-04-12
Sidansvarig: Nathalie Andersson | nathalie.andersson@munkfors.se